Nepál, Circuit Annapurna – turistika vysoko v Himalájach

Keď sme vystúpili z autobusu v Besi Sahar, východiskovom bode pre okruh Annapurna, neboli sme si úplne vedomí toho, čo leží pred nami. Iste, urobili sme dostatok výskumu a plánovania, ale nakoniec nemôžete byť pripravení na cestu tak epickej. Prihlásili sme sa do veľkého malého hotela, naplánovali sme našu cestu na ďalší deň a išli spať.

Keď sme sa prebudili nasledujúce ráno o 6:30 a oficiálne začalo trek, obloha bola hmlistá, teplomer čítal 15 stupňov Celzia, motýle tancovali v našom periférnom a subtropickom podnebí, ktoré udržalo najrôznejšie druhy džungle flory a fauny okolo nás. To všetko sa malo drasticky zmeniť, keď sme získali nadmorskú výšku v priebehu nasledujúcich 13 dní. Zaskrutkovali sme naše turistické stožiare, pripútané na naše malé batohy, zviazali naše topánky a zamierili do úžasného neznámeho.

Skontrolujte mapu a zistite, že naše trekkingové plány. Besi Sahar, okruh Annapurna, Nepál
Začiatok Trek okruhu Annapurna v Besi Sahar v Nepále

Aj keď sme väčšinou sledovali „cestu“ počas prvých troch dní, bolo to skôr ako špina s nepárnym džípom a skutočne sa pochválila ohromujúcimi výhľadmi. Veľa ľudí preskočí prvých pár dní treku a vezmite džípový ideál až do dediny Bhulbule, ale boli sme radi, že sme to neurobili. Pomalá, meandrujúca cesta nasledovala po rieke na dne údolia a predstierala príťažlivosť toho, čo ležalo pred nami.

Raz za čas sme sa pozreli na obrovské 8000 metrov plus vrcholy Himalájí vyčnievajúcich nad kopce džungle. Netrvalo dlho, kým sme si uvedomili, že to skončí na našom zozname všetkých najlepších cestovných zážitkov. Nízko ležiace údolia boli ako Shangri-La horskej scenérie. Hmla sťažila vidieť vzdialené Himaláje, ale kdekoľvek sme sa pozreli, boli fascinujúce vodopády, ktoré kaskádovali z útesov stovky metrov nad nami. Drobné horské dediny, odrezané z vonkajšieho sveta až do nedávnej výstavby ciest, sa držali svahov ako hniezdne sršne.

Prekročili sme niektoré veľmi drsné mosty, ktoré preklenuli 50 metrov vysoko nad priechodnú rieku pod nimi; Silný gush, ktorý prerezal cestu cez krajinu, ktorá tvorí vodnaté kapiláry cez inak nepreniknuteľnú pevnosť skalnatých útesov a hustú džungľu nadrastajúcu. V jednom okamihu sme prišli cez kopec, aby sme videli masívny výkyv bambusu na mieru na úpätí obrovského vodopádu. Pred pokračovaním do našej prvej dediny Ngadi sme sa zastavili na občerstvenie a pár výkyvov. Ngadi bol pokojným miestom, zeleným a sviežim s veľkou celoročnou klímou. Naša prvá izba bola taká základná, ako prišli, ale po 6 hodinách sme boli radi, že sme sa len rozbehli a potešili sa z Dal Bhat (typická nepálska šošovica-ty-jedla).

Jeden z mnohých drsných mostov na ceste do dediny Bhulbule, okruh Annapurna, Nepál
Miestni ľudia pozdĺž okruhu Annapurna Trek, Nepál
Urobte si prestávku od trekkingu na obrovskom bambusovom výkyve s kaskádovým vodopádom v pozadí. Okruh Annapurna, Nepál
Prvých pár dní hustá hmla obklopovala údolie, ale žiadne množstvo vlhkosti vo vzduchu nemohlo odobrať z veľkolepej scenérie. Naše telá vykazovali niekoľko známok šoku a únavy, ktoré nás potrestali boľavými nohami a malými pľuzgiermi na nohách. Ale naše nohy nás preniesli vpred. Prešli sme tak veľa rôznych terénov: špinavé chodníky, džungľa, rieky, skaly, mosty a prašné cesty. Nakoniec sme vstúpili do niektorých z najmalebnejších dedín, ktoré sme videli, každá z nich bola lemovaná čeľusťou amfiteátrom ryžových terás, ktoré sa tiahli pre kilometre vo všetkých smeroch. Poľnohospodári zozbierali svoje zrno a zastavovali náročnú prácu, aby nám ponúkli šťastný úsmev a priateľský „namaste“, keď sme kráčali (pokojný nepálsky pozdrav).

Miestny muž zbery ryže. Okruh Annapurna, Nepál
Tretí deň boli moje narodeniny a úžasný Boh Surya (Hindu Sun God) mi prial potešenú s jasnou modrou oblohou a výhľadom na vzdialené vrcholy zasnežené. Bol to tiež veľmi ťažký deň, náš prvý skutočne ťažký deň treku. Vyliezli sme na 600 metrov smerom nahor okolo niektorých z najvýznamnejších vodopádov, aké sme kedy videli. Nakoniec sme opustili pohonnú cestu za sebou a akékoľvek džípy, ktoré sme mohli vidieť počas prvých 2 dní, boli nahradené oslami, ktoré sa vyhodili hore a dole po cestách, ktoré prepravujú čokoľvek od stavebných potrieb po unavených (a lenivých) turistov.

Vyhýbali sme sa a nafúkli sme posledný úsek schodov na skalné schody, skutočne sme cítili popáleniny v našich nohách, keď nás 6 nepálskych vrátnikov odovzdalo nosenie veže mobilného telefónu s hmotnosťou takmer 500 libier! Mali obrovského výrobcu pripútaného k bambusu a navlečení cez ramená. Iba 4 ho mohli niesť súčasne, takže ostatní 2 boli na prestávke, ktoré prepravovali káble.Väčšina z nich bola bezhorazná, napriek tomu vyliezli dolu zradne strmým útesom s pohyblivosťou horských kôz. Naše vzdychy a sťažnosti sa vzdali, keď nás prešla skupina 5 stôp s úsmevom. Mali sme vidieť stovky týchto vrátnikov na treku. Títo muži s najťažšou prácou na svete, priečny Nepál je veľa zradných krajín, aby dodával drahý tovar do sveta inak odrezaný z vonkajšieho sveta. Mnoho vrátnikov, ktorých sme videli, nesie úžasné množstvo batohov alebo škatúľ, ale žiaden z nich nemal také ťažké zaťaženie ako títo 6 mužov.

Krásne vodopády, ktoré padajú po horovaní. Okruh Annapurna, Nepál

Osly, ktoré sa prechádzajú cez most, okruh Annapurna, Nepál
Trekking okruhu Annapurna, blízko dediny Tal, Nepál

Keď sme sa konečne dostali na vrchol strmého kopca, pohľad Tal Village to všetko stojí za to. Drobná zbierka domovov a penziónov tibetského štýlu zaberá podstatnú rovinu na úpätí niektorých z najvyšších hôr na Zemi. Taký rozsiahly, plochý, veľký otvorený priestor sa takmer zdal na mieste medzi impozantnými monštrámi radu Annapurna, ktorý sa týčil nad nami. Hory Manaslu, Annapurna 2 a Lamjung HiMal sa agresívne ukladali na pozadí neuveriteľne modrej oblohy. Náš penzión tu bol na úpätí jedného zo stoviek vodopádov, ktoré sme doteraz videli, a zaspali sme zvuk vody, ktorý padal do skaly na úpätí našich postelí.

Príchod do dediny Tal, okruh Annapurna, Nepál

Vodopády za našim penziónom, Tal Village, Circuit Annapurna, Nepál
V priebehu niekoľkých nasledujúcich dní sme si skutočne začali všimnúť zmenu teploty a krajiny. V noci sa stali chladnejšími, jedlo bolo menej chutné, výhľady na hory boli oveľa úžasnejšie a vegetácia sa pomaly riedila. Prešli sme veľa rastlín divokej marihuany, ich jemné arómy naplnili vzduch vôňou mojich spomienok na strednej škole.

Hneď v dedinách rastliny rástli ako … no … buriny, v niektorých bodoch trčali priamo z cesty. Nemali sme inú možnosť, ako sa oddávať himalájskej potešenej rastline a prekvapivo to nebolo zlé! Alebo sa to zdalo dobre, pretože to bolo tak dlho vzhľadom na to, že som to vyskúšal. Každopádne, keď sme vyliezli vyššie, výhľad na vrcholy zasnežené sa pomaly otvorili hore a okolo 5. dňa úplne dominovali oblohe.

Vyliezli sme na skalnaté prepínače, okolo stád oviec, cez náš 7. zavesený most a do dediny Chame na 2710 metrov nad morom. Stretli sme sa s párom oveľa viac Kanaďanov, Jordanom a Susie a dvoma anglickými dievčatami, a všetci sme boli nútení kúpiť si teplejšie oblečenie, keď sa ortuť klesla na 5 pod nulou skôr, ako sa slnko dokonca zapadne. Predtým, ako sa nasledujúce ráno vydali, sme zásobovali nejaké rukavice a nové rúno.

Marihuana rastúca vo voľnej prírode, okruh Annapurna, Nepál
Pekné kvety na Trek Annapurna, Nepál

Náš prvý vzhľad zasnežených hôr, okruh Annapurna, Nepál
Veľmi roztomilý nepálsky chlapec, okruh Annapurna, Nepál

Kozy na ceste na okruhu Annapurna v Nepále
Bol to 6. deň, keď sme prvýkrát začali cítiť účinky nadmorskej výšky. Tenký suchý vzduch mi porazil hrdlo a dal mi menší kašeľ, ale Dariece sa zistila, že sa stala závratom a mierne z toho. Boli sme asi 3000 metrov, tesne pred prechodom na ďalší obrázok Najlepšie zavesené most, keď sa Dariece potreboval odpočívať. Konala čudne a veľmi krátko na dych, takže sme obaja začali s tabletami Diamox.

Diamox je nadmorská výška lieku vo forme tabliet, ktorá pomáha zbaviť sa tela škodlivého uhlíka alebo základne, ktorú telo ukladá v krvi, keď získate nadmorskú výšku. Robí to tým, že spôsobíte, že vycikáte z toxínov. Takže aj keď sme sa po začatí dennej dávky cítili oveľa lepšie, museli sme sa tiež veľa zastaviť, aby sme sa zmiernili, čo nie je také zlé, keď máte taký nádherný výhľad.

Prišli sme cez jeden kopec a boli sme odmenení jednou z najlepších pamiatok celého treku. Všeobecne to bola iba obrovská, 1500 metrová hladká skala, ktorá sa tiahla na kilometre. Miestni obyvatelia to nazývajú „Sacred Rock“ a tvrdia, že duchovia zosnulého musia pred vstupom do posmrtného života vystúpiť z klzkého svahu. Niet divu, že táto skala bola základom pre takéto mýty; Je to číra veľkosť a príťažlivosť by mohla inšpirovať myseľ, aby vyčarovala všetkodruhy príbehov. Keď sme kráčali po ceste, bolo pre nás ťažké udržať si oči od nej, dokonca aj zakopávať na kamene a korene stromov v našom rozptýlení.

Okruh Annapurna, Nepál
Sacred Rock, Annapurna Circuit, Nepál

Neúnavne sme pokračovali ďalej a s posvätným rockom za nami sme sa dostali na vidličku na ceste. Z našich máp sme vedeli, že jednou zo spôsobov je ľahká cesta k zníženiu Pisang a jedna oveľa náročnejšia a oveľa malebnejšia cesta k hornému Pisangu. Nabíjali sme sa, vybrali sme Upper Pisang a keď sme sa priblížili k malej horskej dedine, vedeli sme, že sme sa rozhodli ideálnu voľbu.

Domy s malými bahennými tehlami sa držali na strane útesu a hrdo sa pozerali dolu na údolie nižšie. Ploty vyrobené z vetiev stromov udržiavali dedinčanov hospodárske zvieratá v blízkosti svojich podmanivých malých domovov, z ktorých každý mal komín s drevom, ktorý vločkoval malý dúchanie dymu do oblohy. Deti sa zasmiali a hrali, mávali, keď sme ich prechádzali na ceste na vrchol dediny, kde boli penzióny. Izba bola veľmi základná s matracom tak tenkou ako Chapatti, ale pýši sa ohromujúcimi výhľadmi na hory.

Kombinácia nadmorskej výšky a vyčerpania ma nechala na pár hodín v posteli. Dariece sa rozhodol ísť pozrieť na kláštor na vrchole kopca a ocitol sa na slávnostnom nočnom ceremoniáli. Desiatky mníchov spievali modlitby, zatiaľ čo krúžili senzačný chrám vysoko v horách, rovnako ako to robili tisíce alebo roky. Dariece s nimi sedel a pil teplý čaj, keď som práve vstal z postele v našom penzióne, nevedel o úžasných zážitkoch, ktoré mala nado mnou. Keď sa vrátila, usrkávali sme oveľa viac čaju a zahriali sme oheň. Dariece mi povedala a niektorých ďalších trekkerov o jej zážitkoch v kláštore, keď sme si užili slnko zapadnuté cez sneh prikrývku Annapurna 2, pričom svoje práškové vrcholy, otočili z bieleho, na žltú, na oranžovú, na modrú.

Dedina v Hornom Pisang, okruh Annapurna, Nepál
Nasledujúci deň sme sa prebudili o 6:30 a mali ťažké nechať relatívne teplo našich spacákov, aby sme vstúpili do počasia -5 stupňov na chodníku. Prechádzali sme cez pokojné tyrkysové ľadovcové jazero, ktoré sa objavilo zasadené do dna údolia asi 200 metrov pod nami. Samotné údolie malo Marioland, ktorý sa cítil pripomínajúci turecká kappadokcia.

Sotva sme mali čas zahriať sa, keď nás na úpätí obrovského kopca privítala sada tibetských modlitebných kolies. Rocky Switchbacks si vyrezali cestu po číre útesy na viac ako 300 metrov nad nami. Roztočili sme kolesá, povedali naše modlitby a začali sme vyčerpávajúcu túru nahor. Prekvapivo naše nohy natiahli v poriadku, zjavne podmienené od týždňa priameho trekkingu. Dostali sme sa na vrchol, kde nás privítala obrovská gompa (tibetský chrám), ktorý sa hrdo pozrel dolu na cestu, ktorú sme práve dobyli.

Výhľady tu boli zatiaľ najlepšie, Himaláji sa objavili pripevnené k oblohe v každom smere, takže vysoké, že sa zdali byť iné. Aby sme to uviedli v perspektíve pre Severoameričanov, najvyššie z Rocky Mountains, na 4300 metrov, by boli absolútne trpaslíci z 8400 metrov vysokých goliatov v Nepále. Ich prítomnosť prikazuje oblohe takou silou, že dokonca aj slnko za ich zubatými vrcholmi poobede o 4:00 popoludní.

Niekedy môžete vidieť, ako sa v blízkosti svojich samitov vypuknú obrovské snehové búrky, a vysielajú pruhy horkého studeného ľadu a snehu vysoko do atmosféry. V tomto bode v treku sme dosiahli 3500 metrov, vzduch sa stal suchší a tenší, pričom každý meter sa získal v nadmorskej výške. V tieni sa cítil ako mŕtvy zima, ale bol tak blízko slnka, jeho intenzita spálila pokožku, keď sme vyšplhali vyššie.